Suvorovin kanavat, Telakanava
Kustaa III:n sodan jälkeen
Pietarissa heräsi kiinnostus Turun rauhan (1743) rajan entistä parempaan
turvaamiseen. Tätä varten Suomeen saapui yli vuoden ajaksi vuonna 1791 tätä
työtä suunnittelemaan ja johtamaan Venäjän maineikkaimpiin ja
sodankäyntitavoiltaan häikäilemättömimpiin kenraaleihin kuulunut Aleksandr
Suvorov, joka myöhemmin sai peräti generalissimuksen arvonimen ja on tätä nykyä
muuan Venäjän suosituimpia historiallisia hahmoja.
Suvorov kunnostutti rajalinnakkeet
ja rakennutti myös uusia. Myös Venäjän Saimaan laivastoa, jonka päätukikohta
oli Lappeenrannassa, kehitettiin.
Kun Puumalan salmi oli epähuomiossa
jäänyt vuoden 1743 rajan Ruotsin puolelle, aiheutti se venäläisille suuria
hankaluuksia, kun nämä joutuivat Lappeenrannan ja Savonlinnan välisessä
liikenteessä kulkemaan Ruotsin alueen kautta ja alistumaan sen vaatimiin
muodollisuuksiin tullitarkastuksia myöten.
Kustaa III:n sodassa venäläiset
onnistuivat kyllä valtaamaan Puumalan ja pitämään se hallussaan ruotsalaisten
hyökkäyksistä huolimatta, mutta koska raja rauhan palattua oli mainitusta
syystä edelleen Venäjälle hyvin epäedullinen, päätettiin rakentaa
kanavaverkosto, joka ohittaisi kokonaan Puumalansalmen.
Kanavia rakennettiin neljä, joista
yksi, Kutvele, sijaitsi Suur-Saimaalla Kyläniemen tyven kohdalla, seuraava Ruokolahdella,
Käyhkäällä, kolmas Puumalassa Kukonharjussa ja neljäs, Telakanava Sulkavalla.
Kanavat mahdollistivat ajan pienten
sota- ja huoltoalusten liikenteen kokonaan Venäjän puolella olevalla alueella
ja ne rakennettiin vuosina 1791-1798. Vuonna 1803 keisari Aleksanteri I kävi
Telakanavalla tarkastusmatkallaan, jolla hän tutustui rajan uuteen
linnoitusjärjestelmään. Tuolloin suhteet Ruotsiin olivat kylmät ns.
pensselisodan ansiosta, kun Kustaa IV Aadolf oli Suomen-matkallaan vuonna 1802
käskenyt maalaamaan Ahvenkosken rajasillan kokonaan Ruotsin värein.
Telakanavalla, kuten muillakin
kanavilla oli pieni varuskunta ja lisäksi myös tullikamari. Kun koko Suomen
suuriruhtinaskunta vuonna 1809 Haminan rauhassa siirtyi Venäjän valtakunnan
osaksi, menetti kanava sotilaallisen merkityksensä. Kun suuriruhtinaskunnan ja
Venäjän raja vuonna 1812 siirtyi Rajajoelle, ei tulliasemaakaan enää tarvittu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti