Korkeakulttuuri ja ”pikku
Pariisi”
Kaupungittomaan Savoon
1700-luvun kulttuurivirtaukset tunkeutuivat paljolta sinne sijoitetun
upseeriston kautta. Joroisten kartanoyhteisöä kutsuttiin jopa ”Savon
Pariisiksi” tai ”pikku Pariisiksi”.
Turun rauhan jälkeen Savo oli
sisämaan maakunta, jonka yhteydet merelle -Loviisaan tai Ouluun- olivat hyvin
hankalat. Kaupunkeja ei ollut lainkaan, ennen kuin vähäinen Kuopio sai
kaupunginoikeudet vuonna 1775. Korkeakulttuurisia vaikutteita välittyi
maakuntaan lähinnä papiston ja harvalukuisen virkamiehistön kautta. Kun Savon
puolustusta ruvettiin vahvistamaan, sai lisääntynyt upseerikunta merkittävästi
myös kulttuurista roolia.
Upseerien virkataloja Savossa oli
yli sata ja suoranaisia keskittymiä syntyi sekä Etelä-Savoon Mikkelin tienoille
että Pohjois-Savon rajalle, Juvan, Joroisten ja Rantasalmen alueelle.
Kulttuurista merkitystä oli myös Rantasalmella sijaitsevalla Haapaniemen
sotakoululla, jossa ranska oli tärkein oppiaine heti matematiikan jälkeen.
Vanhan sanonnan mukaan Savon
kartanoissa puhuttiin ruotsia, ymmärrettiin suomea ja opittiin ranskaa. Viime
mainittu oli avain aikakauden etummaisiin kulttuurivirtauksiin.
Niistä alettiin kiinnostua
vauraimmissa kartanoissa, kuten Joroisten Järvikylä ja Frugård, joihin alettiin
1700-luvun lopulla rakentaa ikkunoita, saleja ja kaakeliuuneja.
Uudentyyppisissä tiloissa oli mahdollista pitää tanssiaisia ja assemblé-kutsuja.
Juhlia näyttää olleen sangen tiheästi ja suurimpien vierasmäärät kuuluvat
olleen peräti sadoissa.
Tällaisissa kutsuissa syötiin ja
juotiin uudenlaisia herkkuja, kuten säilyneet ostoslistat osoittavat. Viinejä
ja jopa samppanjaa saatiin sentään Savoonkin.
Näissä tilaisuuksissa esitettiin
myös teatterikappaleita ja musiikkia. Savon jääkärirykmentillä oli oma soittokunta,
joka sijoitettiin vuonna 1803 Joroisiin ja siitä kantoi huolta
rykmentinkomentaja, eversti J.A. Sandels, joka vaati, että soittajien oli
harjoiteltava vähintään kaksi kertaa viikossa. Talvisin he musisoivat
kartanoissa.
Soittajien määrä näyttäisi olleen
5-9 ja enemmänkin saattoi olla, koskapa vuonna 1807 sen varusteisiin kuului 16
klarinettia, kolme fagottia, kaksi rumpua, neljä valthornia bassorumpu ynnä
muuta. Nuotistoon kuulu 409 kappaletta.
Savon Pariisin kukoistusaika
alkoi 1770- ja 1780-lukujen vaihteessa ja kesti pitkälle 1800-luvulle saakka.
Ajan oloissa melko suurellisen elämänmuodon mahdollistivat Järvikylän, Frugårdin,
Braseborgin ja Vättilän tapaiset suuret kartanot yhdessä tuon ajan armeijan
luomien mahdollisuuksien kanssa.
Joroisten läheisyydessä sijaitsi
myös Rantasalmen kartanokeskittymä ja Haapaniemen sotakoulu ja lisää
säätyveljiä löytyi tarvittaessa Juvalta, Puumalasta ja Sulkavalta, joissa
kaikissa oli kymmenkunta virkataloa, osa toki vaatimattomia, mutta sosiaalinen
paine ja kruunun normit rakennusten ja vaatetuksenkin suhteen erottivat 2-3
prosenttia Savon asukkaista omaksi herrasväen ryhmäkseen. Upseereita näistä oli
suuri osa.
Sulkavalla oli tähän aikaan kahden
pappilan lisäksi herrasväen eli lähinnä upseerien taloja Hyvärilä, Partala,
Eerikkälä, Iitlahti, Kommerniemi, Tiittala, Hyypiölahti, Hasula, Tannila ja
Harakkaharju sekä Kaipolan vääpelin puustelli.
Juvalla etenkin Grotenfeltien
Wehmaan kartano nousi seudun mahtavimmaksi ja siinä oli mahtavimmillaan peräti
puolensataa torppaa.
Savoon sijoitetussa upseeristossa palveli
myös joitakin riikinruotsalaisia, jotka saattoivat matkustaa osaksi vuotta
Ruotsiin ja palata sitten taas hoitamaan virkaansa paikan päällä. Sellainen oli
ainakin tuo mainittu Johan August Sandels ja emämaasta olivat kotoisin myös
G.K. von Döbeln ja G.M. von Klingspor. Kaksi viimeksi mainittua olivat
hankkineet kokemusta Ranskan armeijassa ja jopa Englannin ja Ranskan välisessä
siirtomaasodassa Intiassa.
Ranskan, vanhan liittolaisen
armeijassa oli jopa erityinen rykmentti Royal Suédois, joka oli tarkoitettu
ruotsalaisille upseereille ja ranskalaiset vaikutteet levisivät meille myös
suoraan tätä kautta. Valistuksen henki ilmeni myös Amerikan vapaussodassa,
johon Sprengtporten oli turhaan pyrkinyt ja johon Stedingk otti osaa.
J.L. Runeberg kuvaa Döbelnin valistusaatteiden
kannattajaksi ja suorastaan ateistiksi, joka kieltäytyy ottamasta vastaan
pappia sairasvuoteelleen: ”Prelaatti pois ja laittakaa, ettei täällä liehakoi…
Turhuutta paljon, tohtor’, uskotahan, ma lienen vapaauskoja jos ken…”
Valistusaatteista hurmaantunut G.M.
Sprengtporten puolestaan halusi nähdä itsensä Suomen George Washingtonina ja
hänen haaveilunsa itsenäisestä Suomesta olivat selvää noiden aatteiden
vaikutusta. Samaa on myös sanottava Anjalan liitosta, ajatus kuninkaan
vastustamisesta ”kansalaisten” toimesta järkiperustein oli kovin moderni asia.
Venäläinen upseeristo oli jopa
vielä suuremmassa määrin aikansa ja maansa älymystöä kuin konsanaan
suomalainen. Oppisivistyneistö oli siellä vähäistä ja papisto oli yleensä
oppimatonta. Venäjällä korkeampi aatelisto opetteli tuohon aikaan ranskaa
kotiopettajilta ja saavutti usein lähes natiiveihin verrattavan taidon ja jo
14-portaisen rankijärjestelmän alimmallakin portaalla olevia pidettiin henkilökohtaisina
aatelisina, siis vänrikistä ja kornetista alkaen.
Venäläinen upseeristo oli
koostumukseltaan sangen monikansallista ja etenkin saksalainen aines käsitti
siitä suuren osan. Myös skotteja ja muita brittejä oli korkeilla paikoilla,
kuten täällä Suomen suunnalla palvelleet de Lacy (Lassy), Bruce, Greig, Barclay
de Tolly. Mukana oli paljon muitakin. Kustaan sodasta voi mainita italialaisen
kreivi Littan ja Suomen sodasta markiisi Pauluccin, joka näyttää olleen innokas
järjestämään sotivien osapuolten yhteisiä illanviettoja.
Uudenlaisen kulttuurin vaikutuksen
tuntee elävästi myös siinä tavassa, jolla puolalaista juurta oleva tunnettu
kirjailija Faddei (Tadeusz) Bulgarin kertoo muistelmissaan upseerien
herkuttelusta vallatussa Kuopiossa vuonna 1808: kauppiaan talo otettiin
viinivarastoineen upseerien käyttöön ja sen ikkunaan kirjoitettiin ranskaksi: diner
et souper, punch, sabaillon, vins et liqueurs pour les bons amis eli kerrottiin,
että hyville ystäville oli tarjolla kaikenmoisia herkkuja, aina sabaillonia
myöten (makeasta viinistä munankeltuaiseen vatkaten tehtyä hyydykettä).
Venäläiselle upseeristolle
aikakauden aatteet tulivat sittemmin hyvinkin läheisesti tutuiksi, kun
taisteltiin Napoleonin joukkoja vastaan Euroopassa. Vuoden 1825
dekabristikapina oli tuon tuttavuuden hedelmä ja siihen osallistuneita
pidettiin sittemmin vankeina myös Viaporissa ja Ruotsinsalmessa (Kotkassa).
Jälkimmäiseen linnoitukseen oli jo vuoden 1795 Puolan jaon jälkeen siirretty
400 kapinoitsijaa.
Voidaan todeta, että valistusajan
ranskalainen kulttuuri tavoitti 1700-luvun lopulla sekä ruotsalaisen -ja siis
myös suomalaisen- että venäläisen upseeriston ja merkitsi molemmissa
tapauksissa suurta tapojen hienostumista. Uusi rationaalisuus ja helpottunut
kanssakäyminen Suomen sodan ankeina aikoina ilmeisesti ainakin jossain määrin
myös lievensivät sodan aiheuttamia kärsimyksiä.
Kirjallisuutta:
N.G. Grotenfelt, Hovi Savossa, WSOY
1995
Faddei Bulgarin, Sotilaan sydän.
Suomen sodasta Engelin Helsinkiin. Toimittanut ja suomentanut Marja
Itkonen-Kaila. SKS 1996
Paavo Seppänen, Sulkavan historia
I, Sulkava 1999
Raimo Viikki, Joroisten historia I,
Keuruu 2003
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti