Perusteos Suomen sodan sotilaista
Joh. Rich. Danielson, Suomen
sota ja Suomen sotilaat vuosina 1808 ja 1809. Weilin&Göös 1896, 789 s.
Suomen sodasta tuli kansakunnan pyhä
sota siitä lähtien kun Runeberg kirjoitti vänrikkinsä. Sen
-ja vänrikkien- merkitys vain kasvoi sitä mukaa, kun
suomalais-venäläinen polemiikki 1800-luvun lopulta lähtien kiihtyi ja
venäläiset chauvinistit alkoivat korostaa Suomen väkivaltaisen kukistamisen (pokorenije)
ja sodan lopputuloksen määränneen Haminan rauhan merkitystä Porvoon
valtiopäivien ja hallitsijanvakuutuksen sijasta: Suomi oli kukistettu eikä
liittynyt Venäjään vapaaehtoisesti.
Tuo kiistahan on jatkunut meidän
päiviimme saakka ja vaikka Haminan rauhan 100-vuotisseminaarissa Haminassa
vuonna 2009 näytti jo syntyneen suomalais-venäläinen konsensus, ilmeni pian,
ettei ainakaan suomalaisella puolella olla vain yhden totuuden kannattajia.
Kysymyshän on mitä suurimmassa määrin poliittisista historian tulkinnoista,
joita aikoinaan käytettiin raskaina lyömäaseina.
Mutta tässä siis nyt puhutaan yli sadan
vuoden takaisesta tilanteesta. Danielson, myöhempi Danielson-Kalmari kannatti
sortovuosina ns. myöntyvyyslinjaa, vaikka korostikin Porvoon valtiopäivien
merkitystä Suomen autonomian perustana.
Suomen sota, sisukas taistelu
väkivaltaista valloitusta vastaan oli kansakunnan tahdonilmaus, joka kertoi
kaikille, etteivät suomalaiset olleet mitään karjaa, jota maailman mahtavat
olisivat noin vain voineet käsitellä mielensä mukaan.
Runeberg oli vänrikeissään maalannut
kuvan urhoollisesta, uskollisesta ja rehellisestä suomalaisesta kansasta, joka
kesti uskomattomia koettelemuksia, mutta ei rikkonut vannomaansa valaa.
Vastoinkäymiset sen sijaan johtuivat enimmäkseen kelvottomista ruotsalaisista
johtajista -kuninkaasta ja Klingsporista.
Vänrikeillä oli tietenkin ajan hengessä
tilauksensa jo syntyessään. Suomen kansakunta ei siihen mennessä ollut saanut
juuri minkäänlaista tunnustusta yläluokaltaan, mutta nyt alkoi aikakauden
hengessä idealisoiva ja usein haaveellinen kansallisuusmielisyys nousta.
Historia -sillä Runebergin teoshan oli juuri idealisoitua lähihistoriaa-
todisti suomalaisten puolesta.
Vänrikeistä tuli valtaisa myyntimenestys
ja sen suosio vain lisääntyi sortokausien aikana, vaikka siihen suhtauduttiin
virallisellakin tasolla enemmän tai vähemmän vihamielisesti. Venäläiset
chauvinistit rienasivat ja pilkkasivat kirjaa ja kertoivat mielensä
pahoittuneen sen johdosta.
Pelkästään vuonna 1899 Vänrikki Stoolin
tarinoita joka tapauksessa myytiin 75000 kappaletta. Ajan oloissa se oli
valtava määrä. Tuohan oli Helmikuun manifestin vuosi ja ensimmäisen sortokauden
alku.
Tässä kirjassaan tekijä, joka toki on
kelpo isänmaanystävä, ei yhdy Runebergin romanttisiin kuvitelmiin, vaan
harjoittaa asiaankuuluvaa lähdekritiikkiä. Erinäiset runebergiläisyydet, kuten
Sandelsin uhkarohkean patsastelun rintaman edessä Koljonvirralla, hän osoittaa
runoilijan mielikuvituksen tuotteeksi. Ilmeisesti oli kyllä huhuja siitä, että
taistelun alkaminen olisi riippunut väärin tulkituista kellonajoista, mutta
sekään ei ollut totta.
Monia Runebergin sankareita kohtaan
Danielson on hyvin kriittinen ja se koskee mm. von Fieandtia ja Adlercreutzia.
Savolaisia johtanut -ja Mikkelissä palelluttanut- Cronstedt oli hänen mukaansa
sinänsä urhoollinen, mutta kyvytön johtaja. Erinäiset muistelmien esittämät
tulkinnat kirjoittaja osoittaa myöhäsyntyisiksi.
Kuitenkin Suomen armeijan suoritus saa
häneltä varauksettoman tunnustuksen. Suomen sotilaitten urhoollisuus ja
kestävyys ei ollut hurjan sotainnon eikä maineen himon synnyttämä: vaikuttimena
oli elävä velvollisuuden tunto ja harras, silloisissa oloissa aivan
hämmästyttävän harras isänmaanrakkaus, kirjoittaa Danielson.
Monet dokumentit osoittavatkin, että
sotilaat eivät halunneet perääntyä, vaan pyrkivät kaikin mokomin taisteluun
suojellakseen omia kotiseutujaan. Joukoille määrätty strateginen perääntyminen
tuntui masentavalta. Samanlaistahan sai kokea sitten myös Venäjän armeija
perääntyessään Napoleonin joukkojen edestä Moskovan taakse vuonna 1812.
Sotilaat myös pelkäsivät Venäjän valtaa
ja siihen oli hyviä syitä. Jo palvelus sotilaana erosi Venäjällä olennaisesti
Ruotsin vastaavasta. Kun rekryytti Venäjällä otettiin armeijaan, hän sai
viettää kasarmioloissa ja kentillä jopa kymmeniä vuosia ja kenties kuolla
jossakin tuhansien virstojen päässä kotoaan. Verrattuna Ruotsin valtakunnan
ruotusotilaan tai vapaajoukkojen jäsenen elämään se oli aivan toisesta
maailmasta.
Venäjän vallan aikana Suomen suuriruhtinaskunnan
todellisuus oli monessa suhteessa toisenlainen ja sen asiain tilan
saavuttamiselle voidaan arvioida myös Suomen sodan sotilaiden antaneen oman
tärkeän panoksensa.
Miten oli yleensä mahdollista, että
lähes kouluttamattomat suomalaiset pärjäsivät niinkin hyvin ammattisotilaina
pidettäviä, kokeneita venäläisiä vastaan? Heidän taistelumoraalinsa säilyi
yleensä hyvin, jos kohta karkuruuskin lisääntyi toivottomaksi kääntyneen,
raskaan sotaretken lopulla.
Venäjän vuoden 1812 sodan merkittävä
sankari ja sissipäällikkö Denis Davydov, jonka hahmo esiintyy myös
Tolstoin Sodassa ja rauhassa, toteaa muistelmissaan lyhyesti, että
pistintaistelussa suomalaiset olivat venäläisten veroisia. Tämä on merkittävä
tunnustus, sillä venäläiset olivat oppineet pitämään sitä omana lajinaan ja
myytti voittamattomasta venäläisestä käsikähmästä (rukopašnyi boj) elää
yhä.
Danielson siteeraa luutnantti
Brakelia: nämä pelottavat viholliset… eivät koskaan säikähdy ampumista.
R***** seisoo tahi astuu tyynenä eteenpäin niin kauan kuin hänen vihollisensa
ei tee muuta kuin ampuu; hän on paremmin harjoitettu kuin sotamiehemme. Mutta
kun hän tavanmukaisella huudollaan kävelee eteenpäin -jos me seisomme, ei hän
koskaan juokse -hyökkäämme me umpimähkään hänen päällensä, ja enimmän se vie
perille… r***** kanssa muu menettely ei koskaan auta.
Suomalaisista joukoista etenkin
savolaiset ja nimenomaan Savon jääkärit saavuttivat kuuluisuutta. Muuan nuori
ruotsalainen vänrikki kuvasi kohtaamistaan tämän valiojoukon kanssa näin: …nuoko
olisivat savolaisia, joiden urotöitä tässä sodassa hän oli niin suuresti
ihaillut? Rumat kasvot lyhyet, tanakat vartalot, repaleiset, nokiset röijyt ja
viheriät, rutistuneet päähineet, saattoivatko nuo miehet olla mainehikkaita
Savon jääkäreitä?
Niitä he joka tapauksessa oloivat ja
tavatessaan myöhemmin muita suomalaisia, hän huomasi, että ne olivat
enimmäkseen saman näköisiä, vaikka olihan siellä myös joitakin kauniita
kasvoja. Mutta eihän koiraakaan ole karvoihin katsominen.
Sotahan sitten toki hävittiin ja tuskin muuta
vaihtoehtoa olikaan odotettavissa, vaikka otetaan huomioon, että myös Ruotsin
puolella oli hyvin merkittävä suurvalta: Englanti.
Englanti oli luvannut Ruotsille paitsi
laivastonsa apua, myös 10000 miehen armeijan. Voi vain spekuloida, mitä olisi
voinut tapahtua, jos tämä armeija olisi iskenyt venäläisten selustaan yhdessä
Viaporista vapautuneiden 6000 miehen kanssa.
Toki Aleksanterilla oli sopimuksensa
Napoleonin kanssa, mutta suuri vastoinkäyminen muutenkin varsin epäsuositussa
sodassa olisi voinut painaa vaa’an toiseen asentoon, kukapa tietää. Venäjän
ylhäisö oli erittäin tyytymätön mannermaansulkemukseen, joka katkaisi sen
tuottoisan ulkomaankaupan ja ylellisyystavaroiden tuonnin. Parin vuoden
kuluttua taistelu Napoleonia vastaan alkoi joka tapauksessa.
Suomellehan kausi keisarikuntaan
kuuluvana autonomisena suuriruhtinaskuntana oli hyvin myönteistä aikaa. Sen
upseeristokin palkittiin ylenpalttisesti ja Suomen uusi asema tarjosi sittemmin
tuhansille aatelispojille mahdollisuuden liittyä Venäjän armeijaan ja yletä
siellä.
Vain Suomen sodan unohdetut sankarit
Anders Perssonin termiä käyttääkseni eli miehistö sai tuskin mitään vaivojensa
palkaksi. Kunniaa ja kunnioitusta sentään löytyi sitten ja vasta sitten kun
Runeberg oli julkaissut teoksensa.
Runebergin runouden magia on niin
suurta, ettei sen hahmoihin pysty mikään kriittinen historiankirjoitus. Ne
jatkavat urhoollista taisteluaan ylevässä runouden maailmassaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti