Georg Magnus (Yrjö Maunu) Sprengtporten (1740-1819)
Kenraali, Suomen ensimmäinen kenraalikuvernööri.
Sotilaskoulutuksen uudistaja ja Savon jääkärijoukon perustaja. Auttoi Kustaa
III:a vallankaappauksessa 1772, suunnitteli Suomen erottamista Ruotsista ja
siirtyi Venäjän palvelukseen 1787. Osallistui Kustaa III:n sotaan ja Suomen
sotaan Venäjän puolella. Tuomittiin maanpetturuudesta kuolemaan Turun
hovioikeudessa 1790. Sai venäläisen kreivin arvon ja toimi Suomen
kenraalikuvernöörinä 1808-1809. Haudattu Pietariin.
G.M. Sprengtporten sai mainetta
loistavalahjaisena upseerikouluttajana. Hän perusti Savon jääkärijoukon ja loi
sille uudenaikaisen, hajaryhmitykseen perustuvan ohjesäännön. Hän aloitti
upseerien kouluttamisen kotonaan Ristiinan Brahelinnassa ja perusti Haapaniemen
sotakoulun.
Riitauduttuaan Kustaa III:n kanssa
ja valistusaatteiden, erityisesti Amerikan vapaussodan elähdyttämänä
Sprengtporten haaveli Suomen irrottamisesta Venäjästä ja itsenäisen aseman
hankkimisesta sille.
Sprengtportenin aatteet saivat
tiettyä kannatusta suomalaisen upseeriston keskuudessa, mutta se jäi aina
rajoitetuksi eivätkä suuret joukot koskaan menneet siihen mukaan. Monet pitivät
häntä nimenomaan maanpetturina.
Siirryttyään Venäjän palvelukseen
ja osallistuttuaan Kustaa III:n sotaan, jossa hän haavoittui Porrassalmen
taistelussa, Sprengtporten tuomittiin Suomessa poissaolevana kuolemaan. Hän
osallistui myös Suomen sotaan vuosina 1808-09 ja suunnitteli maan valtaukseen
tähtäävät operaatiot.
Hänestä tuli Suomen ensimmäinen
kenraalikuvernööri, mutta hän riitautui Suomessa olevien joukkojen ylipäällikön
kanssa ja sai pyytämänsä eron jo puolen vuoden kuluttua.
Sprengtportenin hauta on Pietarissa
Vasilinsaaren Smolenskoje-hautausmaalla ja hautakivessä kerrotaan vainajan
olevan venäläinen kenraali.
Veli-Matti Syrjö, Georg Magnus
Sprengtporten, Kansallisbiogrfia.
Stig Ramel, Yrjö Maunu
Sprengtporten. Maanpetturi ja patriootti. Suomentanut Iiro Kuuranne. Otava
2005.
Sprengtportenin elämäkerta, ruotsalainen
näkemys
Stig Ramel, Yrjö
Maunu Sprengtporten. Maanpetturi ja patriootti. Suomentanut Iiro Kuuranne.
Otava 2005, 296 s.
Georg Magnus (Göran) Sprengtporten on aina ollut
kiistelty hahmo, mutta enimmäkseen kai vihattu. Hänet tuomittiin maanpetturina
poissaolevana kuolemaan ja menettämään omaisuutensa ja kunniansa.
Tuo viime mainittu asia lienee ollut kipein, mutta
koski vain virallista Ruotsia. Toki entiset ystävät ja kannattajatkin
enimmäkseen kaikkosivat sen jälkeen, kun Sprengtporten oli sodassa kantanut
nurjaa kilpeä isänmaataan vastaan.
Porrassalmella hän sai vastaansa jopa itsensä luoman
ja kouluttaman joukko-osaston, Savon jääkärit, jotka muistivat entistä
päällikköään kolmella kuulalla, joista yksi osui nivusiin.
Viimemainitun asian koko merkitystä emme tiedä, mutta
sekin osui niin sanoakseni lähelle sydäntä. Sprengtporten ainakin hahmotteli
itselleen vaalilauseen, jokia kuului suunnilleen näin: Sota työni on,
harrastukseni naiset ja haaveeni kunnia vain.
Ja sen sotatyön kanssakin meni huonosti sikäli, ettei
Yrjölle varttuneemmalla iällä koskaan oikein löytynyt tilaisuutta tositoimiin,
vaikka nimityskin oli saatu, milloin Amerikkaan, milloin Maltalle suunnitellun
venäläisen tukikohdan päälliköksi. Vain nuorena Pommerin sodassa myöhempi
kenraali pääsi komentamaan ja sai hieman mainetta, jos kolhujakin, mutta suuria
joukkoja nuorelle miehelle ei uskottu.
Kustaan sodassa Sprengtporten oli lähinnä tarkkailija
ja Suomen sodassa pelkkä varapolitrukki.
Joka tapauksessa huomiota kiinnittää se, miten suuri
vaikutus Yrjöllä oli ympäristöönsä. Kaikki olivat yksimielisiä hänen suuresta
lahjakkuudestaan ja hänen maineensa ei ulottunut pelkästään vertaisten piiriin,
vaan jopa valtakunnan huipulle. Siirtyessään myöhemmin ulkomaille hän
kaikkialla esiintyi loistavana hahmona, jolla näytti olevan suuri merkitys.
Katariina II, joka ilmeisesti katsoi tulleensa
Sprengtportenin harhaanjohtamaksi, tosin antoi tämän maistaa myös epäsuosiota
–kuten jo aiemmin Kustaa III. Keisarien Paavalin ja Aleksanterin aikana
loikkari kuitenkin pääsi taas loistamaan.
On usein todettu, ettei maan vaihtaminen ollut tuona
aikana mitenkään tavatonta. Venäjän armeija ja laivasto värväsivät suuria
määriä ulkomaisia kykyjä, jotka uhrasivat työnsä ja henkensäkin Venäjän
hyväksi.
Kysymys vaikutteista ja oman synnyinmaan asemasta on
tässä kuitenkin otettava lukuun. Skotlantilaiset ja saksalaiset palkkasoturit
keisarin palveluksessa eivät yleensä taistelleet omaa maata vastaan tai
ainakaan auttaneet sen valloittamisessa.
Sprengtporten teki niin, mutta hänellä kieltämättä oli
myös aate, jota hän palveli: Suomen irrottaminen Ruotsista ja jopa sen
itsenäisyys. Ramel vertaa häntä George Washingtoniin: uskollisuudenvala
kuninkaalle voitiin irtisanoa luonnonoikeudellisten argumenttien nojalla.
Mikäli laillinen esivalta löi laimin velvollisuutensa edistää alamaistensa
onnea, näillä oli oikeus nousta sitä vastustamaan.
Ramel tuo esille sen, että Sprengtporten suunnitteli
pitkään ja vakaasti Suomen irrottamista Ruotsista ja sen siirtymistä Venäjän
suojelukseen, itsenäisenä, sikäli kuin se oli mahdollista. Hän ei ollut ainoa
tämän päämäärän kannattaja ja itse asiassa hän puhui aatteestaan hämmästyttävän
avoimesti niin, että asia tuli myös kuninkaan korviin.
Mikä oli varsinaisesti suurin Yrjö Maunua eteenpäin
ajava voima, on kiistanalaista. Ramel mainitsee rakkauden synnyinmaahan, millä
luultavasti oli myös jotakin tekemistä asiassa. Toinen seikka oli se jo laajalle
levinnyt näkemys, ettei Ruotsi pitkän päälle pystyisi pitämään Suomea. Tärkein
vaikutin lienee ollut oma kunnianhimo, joka mainitaan myös hänen
vaalilauseessaan.
Sanaa geopolitiikka ei mainita, mutta se oli tärkeällä
sijalla Yrjön ajatuksissa: Suomen kuuluminen Ruotsille oli luonnotonta, mikäli
raja sen sijaan siirrettäisiin oikealle paikalleen eli Pohjanlahteen, olisivat
kaikki osapuolet onnellisempia ja voisivat elää rauhassa ja ystävyydessä.
Suomen sijasta Ruotsi voisi ottaa Norjan.
Yrjö Maunu näyttää olleen voimakkaasti narsistinen
persoonallisuus, jollaisilla on usein kyky hurmata ympäristönsä. Oman egon
hallitsevuus saattaa johtaa myös ulkomaailman aliarviointiin. On selvää, että
Yrjö Maunu liioitteli vahvasti suomalaisten halua erota Ruotsista. Etenkin
talonpojilta tuota halua puuttui –he pelkäsivät Venäjää ja sikäläistä
hallintoa.
Kuitenkin Yrjö Maunun suunnitelmien yhtenä kulmakivenä
oli ajatus siitä, että hänen aikoinaan kouluttamana Savon jääkärit voisivat
liittyä ensimmäisinä kapinaan ja pitää aluksi kotiseudullaan yllä vallankumouksellista
(sanan amerikkalaisessa merkityksessä) valtaa. Idea taisi olla yhtä tyhjän
päällä kuin sitten myöhemmin Kuusisen puheet kansanarmeijasta.
Kustaa III:n sota oli uskomaton sekoitus alastonta
valtapolitiikkaa ja katteetonta optimismia ja se aloitettiin alamaisten henkeä
ja omaisuutta säästelemättä.
Fredrik Suuren tai Katariinan operaatiot olivat usein
aivan yhtä moraalittomia, mutta tuskinpa se asiaa paljon parantaa. Joka
tapauksessa lainvastainen sodan aloittaminen antoi sotilaille hyvän aiheen muodostaa
konfederaatio –Anjalan liitto-
jollaisia muuten Venäjä oli menestyksellisesti käyttänyt hyväkseen Puolassa
tuhotessaan tätä valtiota. Ruotsinkin jakaminen oli hyvin tuttu ajatus noina
aikoina.
Joka tapauksessa sodassa mitattiin myös
Sprengtportenin ajatusten kantavuus Suomessa ja se osoittautui heikoksi vastoin
hänen lupauksiaan. Siitä sitten Katariinan vihat.
Lopulta Yrjö Maunun suuri ajatus sitten toteutui
Suomen sodan myötä. Maan valloitus talvisodalla oli hänen ideansa ja nyt se
meni läpi, mutta ei ilman vastarintaa ja etenkin talonpoikien isänmaallista
nousua, joka uhkasi venäläisiä kansansodalla, jollaista Napoleon sai maistaa
Espanjassa ja myöhemmin sitten Venäjällä.
Suomi sai lopulta Venäjältä runsaat myötäjäiset,
mukaan lukien erityisesti Vanhan Suomen jälleenyhdistämisen
suuriruhtinaskuntaan vuonna 1811(toimeenpano 1812). Säädyt saattoivat olla
tyytyväisiä ja myös talonpojat hengähtää helpotuksesta: venäläistä hallintoa ei
Suomeen tullut koskaan.
Itse asiassa Pietarin suomalaisissa
emigranttipiireissä oli aineksia, jotka mielihyvin olisivat nähneet myös
jälkimmäisen vaihtoehdon toteutuvan, mutta patriootit pitivät aloitteen
käsissään. Sprengtportenin entinen ystävä ja myöhempi vihamies Armfelt oli
tässä uranuurtaja.
Sprengtporten oli niin kunniastaan arka ja rettelöivä
tyyppi, että hän onnistui yleensä kaikkialla hankkimaan itselleen nopeasti
vihollisia ja ärsyttämään korkeimmankin tahon. Niinpä hänen urastaan Suomen
ensimmäisenä kenraalikuvernöörinä tuli hyvin lyhyt.
Sprengtportenin hauta on Vasilinsaaren
Smolenskoje-hautausmaalla. Nyt sen kultaus on Suomen valtion kustannuksella
uudistettu ja itse kukin voi käydä lukemassa, mitä tuo keisarillisen armeijan
jalkaväenkenraali on kirjoituttanut hautakiveensä.
Siinä ei kerrota mitään naisista, mutta sen sijaan
kyllä löytyy tunnus Aran lonar modan.
Tämähän muistuttaa kadettikoulumme tunnusta. Ä:n j Ö:n pisteitä ei
kivenhakkaaja ole jostakin syystä tullut käyttäneeksi.
Ramelin johtopäätös on, että Sprengtportenin
toiminnalla oli Suomen tulevan historian kannalta myönteinen merkitys, vaikka
hän itse ei saanut kauan nauttia suunnitelmansa toteuttamisesta.
Joka tapauksessa Sprengtportenin tarina on hyvä
tarkastelupiste noiden melskeisten aikojen historiaan. Se liittää Ristiinan ja
Rantasalmen Pariisiin ja Pietariin ja jopa Venezuelaan. Sprengtporten
ystävystyi matkoillaan niin Giacomo Casanovan kuin Venezuelan kansallissankari
Francisco de Mirandan kanssa.
Ramelin kirjassa on hänen muistionsa Mirandalle siitä,
mitä Ruotsissa kannattaa tehdä ja keihin tutustua. Yrjö Maunun ja Casanovan
kirjeenvaihtoa on jokunen vuosi sitten ilmestynyt suomeksi.
Kirjan liitteenä on myös Sprengtportenin muistio
Suomen asiasta vuodelta 1786 ja se puhuu puolestaan. Itse asiassa dokumentteja
tai otteita niistä olisi voinut julkaista enemmänkin. Niitähän näyttää
säilyneen jälkimaailmalle hyvinkin runsaasti.
Sprengtportenin
merkitys Mihail Borodkinin mukaan
Suomen
historiaan ja sen tutkimukseen liittyy muuan sangen merkittävä venäläinen
hahmo: Mihail Mihailovitš Borodkin, joka urallaan kohosi kenraaliluutantiksi. Hän
edustaa Suomen historian tsaristista tulkintaa.
Hänen käsistään
on lähtenyt merkittävin ja laajin Suomen historian esitys, jota venäjäksi on
koskaan julkaistu: kuusiosainen Suomen historia, joka alkaa Pietari
Suuren ajasta ja päättyy Aleksanteri II:n aikaan. Lisäksi tulee Bobrikovin
aikaa käsittelevä nide ja paljon muuta ns. publisistiikkaa.
Borodkinin
kirjoja on nyt julkaistu uudelleen ja Suomen historia löytyy suurimmaksi osaksi
netistä. Suomeksi on olemassa vain muuan hyvin lyhyt versio.
Borodkin kuului
aikansa taantumuksellisiin piireihin. Hän kuului Russkoje sobranije-nimisen
yhdistyksen perustajiin. Se oli kiihkokansallinen ja lähellä ns. mustasotnialaisia.
Keisarikunnan Suomen-politikkaan hän vaikutti aktiivisesti ja luettiin ns.
vanhoihin bobrikovilaisiin, kuten Tuomo Polvinen ryhmää nimittää.
Venäjäksi sanoen
hän oli ns. odioznaja figura eli yleistä vihaa ansaitseva hahmo ainakin
intelligentsijan piirissä ja vuonna 1919 hänet ammuttiin panttivankina, mikä
oli tuohon aikaan varsin tavanomainen osa politiikkaa.
Borodkin oli
kuitenkin huomion arvoinen historioitsija. Hänen äitinsä oli ahvenanmaalainen
ja hän osasi myös ruotsia. Se teki hänestä sopivan henkilön kirjoittamaan
”todellisen” Suomen historian suurvenäläisestä näkökulmasta. Itse keisari antoi
hänelle tämän tehtävän.
Suuren Suomen
historiansa kolmannessa niteessä (М.М- Бородкин, История Финляндии, том III, Время Екатерины II и Павла I. Санкт-Петербург «Наука» 2016 (1912), 381 с.)
kirjoittaja kertoo jo esipuheessa, miksi tuon ajan historiaan on syytä
tutustua.
Asia on näet
niin, että suomalaisen kansakunnan käsitykset oikeudesta ja sopivaisuudesta
alkoivat kirjoittajan mukaan hahmottua nimenomaan tuohon aikaan -1700-luvulla.
Suomalaisten asema Ruotsin valtakunnassa oli vaikea, sillä Ruotsin ja Venäjän
väliset sodat käytiin heidän alueellaan. Suomi vain kärsi niistä, ei hyötynyt.
Suomalaisen
petollisuuden varsinaiseksi symboliksi nousee Borodkinilla Göran Magnus
Sprengtporten, mutta hänelläkin oli jo edeltäjänsä Adam Fredenstierna, joka
ehdotti 1700-luvun puolivälissä Venäjälle Suomen valtaamista.
Sivumennen
sanoen, kyllä keisarinnan Elisabethkin oli Hattujen sodan aikana houkutellut
suomalaisia puolelleen itsenäisyyttä lupaamalla. Fredenstierna olisi tyytynyt
autonomiaan.
Joka tapauksessa
varsinainen suomalaisuuden symboli ja niin sanoakseni suomalaisen ideologian
isä oli Sprengtporten, joka päätteli, että koska kuningas, siis Kustaa III oli
vienyt ”meiltä” (suomalaisilta) oikeudet, oli heille täysin sallittua asettua
vastarintaan. ”Tällainen päättely ei kukaties vastaa preussilaisen sotilaan
logiikkaa, mutta sopii kyllä Saimaan rantojen suomalaiselle talonpojalle”.
Kysymys oli siis
oikeudesta tehdä vastarintaa hallitsijalle. Sprengtporten oli saanut
vaikutteita Amerikan vallankumouksesta ja ehkä Ranskankin. Hän näyttää
halunneen olla jonkinlainen oman maansa George Washington, kuten myös Borodkin
huomauttaa.
Tosiasiassa,
korostaa Borodkin, ajatus vastarinnan oikeutuksesta on vallankumouksellinen
(eli siis rikollinen) ja se koskee myös passiivista vastarintaa.
Oli absurdia,
että nyt (1900-luvun alussa) kuka tahansa suomalainen sivistymätön
pikkuvirkamies ja jopa tavallinen kadun mies katsoi voivansa asettua
vastustamaan keisaria ja hänen lakejaan. Keisari oli muka rikkonut oman valansa
ja siten vapauttanut suomalaiset alamaisensakin omastaan.
Moinen oli
ennenkuulumatonta, eikä sen mukaan eletty missään Euroopan maassa.
Tämä oli Anjalan
liittolaisten jesuiittafilosofiaa, joka eli yhä, puolentoista vuosisadan
jälkeen. Sprengportenin aatteet elävät, vaikka hän henkilönä ei nautikaan
erityistä suosiota, selittää Borodkin. Tosin Yrjö-Koskinen yritti tehdä hänestä
sankaria ja pari muutakin ymmärtäjää hän on saanut, mutta vallitsevaksi on
jäänyt K.K. Tigerstedtin kielteinen tulkinta.
Sprengtporten
nyt joka tapauksessa ilmoitti olevansa venäläinen kenraali. Tämä teksti on
hänen hautakivessäänkin, joka on Suomen valtion toimesta hiljattain
kunnostettu. Se sijaitsee Vasilinsaaren ns. Smolenskoje-hautausmaalla. Tässä
nimi viittaa Smolenka-jokeen.
Sprengtportenin
patriotismin laadusta näyttää yhä olevan niin meillä kuin Ruotsissakin
erilaisia mielipiteitä. (ks.
https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=sprengtporten ). Kiistatonta lienee, että hänen oma tavaton
kunnianhimonsa näytteli hänen urallaan ainakin yhtä suurta osaa. Mitä
venäläisiin kenraaleihin tulee, on niitä toki kansallisgalleriassamme
asianmukaisilla paikoilla paljon, aina Mannerheimiin saakka.
Joka tapauksessa
Borodkinin näkemys suomalaisista yleensä, Saimaan rantojen talonpojat mukaan
lukien, eräänlaisen vallankumouksellisen idean kantajina kautta historian
tuntuu heikosti perustellulta. Ruotsinkieliseen yläluokkaan se saattaa kyllä
sopia paljonkin paremmin. Talonpojille ajatus upseerien kahtalaisesta roolista
toisaalta kansalaisena ja toisaalta hallintoalamaisena ei tainnut koskaan
valjeta.
Ei sitä
kunnioitettu myöskään ns. Suomen-syöjien piireissä sortokausien aikana. Silloin
julkaistiin suuri määrä pamfletteja myös ns. Suomen kysymyksestä ja suomalaisen
hahmo esiintyy niissä yleensä luihuna, petokseen tottuneena ja siihen aina
valmiina.
Muuan
pamfletisti äityi suorastaan elämöimään tällä ajatuksella ja väitti, etteivät
suomalaiset ole urhoollisia rehellisessä taistelussa: heidän aseensa ei ole
miekka, vaan tikari. Kun Venäjä joutuu vaikeuksiin, hylkää suomalainen sen yhtä
luontevasti kuin se aikoinaan hylkäsi ruotsalaiset isäntänsä.
Samaan
hengenvetoon syytettiin suomalaisia siitä, että he elivät venäläisten
kustannuksella: he nauttivat Venäjän mahtavan armeijan turvaa, mutta eivät itse
osallistuneen sen ylläpitoon kuin nimellisesti. Itse suomalaiset kapusivat
virkaportaita Venäjällä kaikkein ylimpiin arvoihin saakka ja matkustivat sitten
kotimaahansa valtion eläkkeitä nauttimaan. Suomessa taas ei venäläiselle ollut
auki mikään virka eikä edes ammatin harjoittaminen.
Epäilemättä
Suomen-syöjien logiikka oli paljolta samankaltaista kuin Saksan natsien
kuvaukset juutalaisista tai feministien kuvaukset patriarkaatista. Totta oli
aina sen verran, että yksinkertaisimmat sielut saivat siitä aiheen moraaliseen
närkästykseen.
Joka tapauksessa
tuo ajatus suomalaisten erityisestä petollisuudesta ja jopa loismaisuudesta
kannattaa myös meidän suomalaisten panna merkille. Se oli se perusargumentti,
jota chauvinistiset panslavistit aikoinaan käyttivät.
Liberaali Venäjä
oli asioista aivan toista mieltä ja sen näkemyksen mukaan koko Venäjän olisi
ollut syytä ottaa mallia Suomesta. Mutta se on jo toinen tarina.
Vallankumous söi
sekä taantumuksellisen tsarismin edustajat Seyniä ja Borovitinovia myöten ja
myös Borodkin kuului sen itseoikeutettuihin uhreihin. Mutta siinä samassa
rytäkässä menivät myös liberaali Miljukovin ja maltillisten sosialistien
kaltaiset Suomea ymmärtävät henkilöt. Parhaassa tapauksessa he onnistuivat
pakenemaan ulkomaille.
Borodkin näkee
tämän kirjan alussa työnsä eräänlaisena lähetystehtävänä ja päättää esipuheen
sanoihin:
Jos Luoja suo,
niin ”Vaatimaton työmme ei katoa: kipinästä syttyy tuli”. Поможет
Бог и «Наш скромый труд не пропадет: из искры возродится пламя».
Tässähän
viitataan A.I. Odojevskin runoon, vaikka useimmat taitavat nykyään liittää
sanat Leniniin ja hänen Iskraansa.
Ehkäpä moraali
tässä on se, ettei tulella koskaan kannata leikkiä. Vain uunissa se kesyyntyy
ja tottelee sytyttäjäänsä. Uuni kannattaa siis aina ensin rakentaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti