Saimaan laivastot
Sekä Venäjä että Ruotsi panostivat
1700-luvulla paljon merellä operoivaan saaristolaivastoon, joka teki
mahdolliseksi nopeat operaatiot sokkeloisilla saaristoreiteillä ja pystyi
tehokkaasti tukemaan maavoimia. Asian tärkeys oli paljastunut jo Suuressa
Pohjan sodassa. Erityisesti laivastoja kehitettiin Kustaa III:n sodan
(1788-1790) aikana ja jälkeen.
Saimaalle, jonka läpi valtakuntien
välinen raja kulki vuodesta 1743 vuoteen 1812, rakensivat molemmat osapuolet
laivastotukikohtia, joiden tärkeimpiä alustyyppejä olivat tykkipurret (etenkin
yhden raskaan tykin tykkijollat). Osittain ne olivat molemmilla osapuolilla
samanlaisia, Af Chapmanin suunnittelemaa tyyppiä..
Kustaa III:n sodassa (1788-1790) Saimaan
sisävesilaivastot osoittautuivat hyvin käyttökelpoisiksi. Ne vartioivat
tärkeitä väyliä, tukivat ja suojasivat maajoukkoja ja kävivät keskenään jopa
taisteluja. Venäläisten Saimaan laivastoon kuului enimmillään jopa yli 80
alusta. Sen päätukikohta oli Lappeenrannassa ja sen liikkeitä helpottamaan
kaivettiin Kustaan sodan jälkeen 1790-luvulla useita kanavia (Kutvele, Käyhkää,
Kukonharju ja Telataipale). Lisäksi laivastolla oli tukikohdat Olavinlinnassa
ja Kärnäkoskella.
Jussi T. Lappalainen toteaa Kustaa III:n
maasotaa käsittelevässä kirjassaan, että sodankäynti tuon ajan Savossa olisi
edellyttänyt nopealiikkeistä laivastoa. Tällaista ruvettiinkin sodan aikana
rakentamaan molemmin puolin ja ruotsalaiset toivat jopa mereltä kuusi
tykkijollaa Saimaalle. Lisää rakennettiin Joensuussa ja Kuopiossa asti.
Ruotsin Saimaan laivasto osoittautui
liian heikoksi lyömään venäläisten vastaavan aseen, joka oli kilpavarustelussa
kasvanut paljon suuremmaksi ja vuonna 1790 venäläiset hallitsivat jo kaikkia
Saimaan avainkohtia: Puumalaa, Savonlinnaa ja Laitaatsiltaa sekä Tolvanniemen
ja Matarin salmea. Ruotsalaisten mahdollisuudet nopeisiin joukkojen siirtoihin
oli halvaannutettu.
Talvella
1788-1789 perustettiin maaherra Carpelanin käskystä Kuopion laivasto, jonka
päälliköksi tuli kapteeni Johan Bennett. Puumalassa oli Anders Ramsayn
komentama kahdeksan tykkijollan ja -veneen eskaaderi
Savon
prikaatin perääntymisvaiheessa nämä osastot yhdistettiin, kun Puumalan
eskaaderi pääsi pakenemaan saarroksista ja tuli Raikuun kanavan kautta
Haapavedelle. Laivaston tukikohta tuli
Rantasalmelle.
Kun Venäjänkin laivasto samaan aikaan nopeasti
vahvistui, pantiin Mikkelissä, Kuopiossa, Varkaudessa ja Joensuussa käyntiin 12
tykkijollan rakennustyöt. Joensuussa rakennettavat jollat tuhoutuivat
tulipalossa, mutta mereltä asti saatiin Saimaalle hinattua kuusi tykkijollaa ja
viimeisenä sotakesänä oli Ruotsin Saimaan laivastossa kolmisenkymmentä
sota-alusta.
Ruotsin puolella Saimaan laivaston
alukset kuuluivat ns. Armeijan laivastoon eli saaristolaivastoon, ja ne oli
alistettu maavoimille. Laivoja Saimaalla oli jokunen jo Kustaan sodan
puhjetessa, mutta niitä rakennettiin sodan aikana kuumeisesti lisää.
Laivastotukikohdat tosin perustettiin virallisesti kuninkaallisella asetuksella
vasta vuonna 1792 Varkauteen (Laivalinna) ja Ristiinaan. Molemmissa oli rauhan
aikana viidenkymmenen miehen vahvuinen varuskunta ja huomattava määrä tykkejä.
Ruotsalaiset Saimaan laivat, kuten koko
saaristolaivasto, olivat armeijalle alistettuja ja käyttivät sinistä,
kolmikielekkeistä lippua. Venäläisillä, joiden alukset olivat laivastolle
alistettuja, lippuna oli ns. Andreaksen lippu sinisine vinoristeineen.
Viinikainen – Mäki 2015
Lappalainen 2014
Laivanlinnan laivastotukikohta
Varkaudessa
Saimaalla oli Kustaa III:n sodan jälkeen
kaksi laivastoasemaa, Ristiinassa ja Varkaudessa (Laivanlinna). molemmissa oli
rauhan aikana 50 värvättyä miestä.
Katselmusrullissa näitä laivastoasemia
miehittäneiden vapaaehtoiskomppanioiden nimenä on Volontär Compagnie af
Kongliga Arméens Flottas Finska Escaders Sjö Artillerie Regement eli
Kuninkaallisen Armeijan laivaston järvitykistörykmentin vapaaehtoiskomppania.
Vastaavanlaisia komppanioita oli myös rannikolla.
Vuoden 1799 Ristiinan joukkoja koskevan
katselmuksen rullasta voidaan todeta, että ristiinalaisia noiden viidenkymmenen
värvätyn joukossa oli syystä tai toisesta yllättävän vähän, vain neljä miestä.
Sulkavalaisia sen sijaan oli seitsemän henkeä, puumalalaisia samoin seitsemän
henkeä ja juvalaisiakin kolme. Kaukaisemmista mainittakoon yksi Räävelissä eli
Tallinnassa syntynyt ja yksi riikalainen.
Valitettavasti Varkauden vuoden 1800
rulla ei kerro miesten syntymäpaikkaa.
”Järvitykistön” miehillä oli jokaisella
myös musketti ja ainakin Varkauden tapauksessa se näyttää olleen vuoden 1775
mallia. Jokaiselle riitti tarkastuksen mukaan myös hukari ja viitta ja vaatetus
ja aseistus olivat, hatun messinkinauhaa myöten kunnossa niin Varkaudessa
vuonna 1800 kuin Ristiinassa vuonna 1799. Kaksi rumpua, välttämättömät
signaalivälineet, kuuluivat kalustoon molemmissa paikoissa.
Voimme siis todeta, että laivamiehet
olivat varustautuneita myös maataisteluihin eli olivat aikansa merijalkaväkeä.
Varkauden Laivanlinnasta oli tarkoitus
rakentaa ajan oloissa ja Savon mittasuhteissa hyvin merkittävä tukikohta, jossa
olisi ollut kasarmissa tilaa 100 miehelle ja suurille varastoille. Sodan tullen
miehitys olisi voitu tuplata. Makasiineissa olisi säilytetty 1000 miehen muonat
3 kuukaudeksi ja ruutikellarissa tulisi olemaan 500-600 sentneriä ruutia. Yksi
sentneri oli 42,5 kg. Linnoitukseen olisi kuulunut myös sairaala (20 sänkyä) ja
leipomo.
Piirustukset nelibastionista linnoitusta
varten olivat valmiina vuonna 1804, mutta köyhän Ruotsin resurssit sijoitettiin
mieluummin rannikolle, Loviisaan, Svartholmaan ja Viaporiin eikä Savoon koskaan
ehditty rakentaa merkittävää linnoitusta.
Ilmeisesti Laivanlinnassa oli vain
aittoja ja rannalla teloja tykkiveneitä varten, kun suomalaiset talvella 1808
itse tuhosivat sen varastoineen, ettei se jäisi venäläisten saaliiksi.
https://1drv.ms/a/s!AqVMPFIcJQRygccGuMdOKWZxNoMfbw
Saimaan laivasto Ristiinassa
Lähde: Pertti Koistinen, Sinisen
lipun sotalaivat. Ristiinan kuninkaalliset tykkijollat 1790-1808. Ristiina
miltaria ry 1999. 19 s.
Sotaisiin tarkoituksiin veneitä ja
pieniä laivoja lienee Saimaalla käytetty niin sanotusti maailman sivu.
Olavinlinnan piiritystäkin varten Pietari Suuri rakennutti Lappeenrannassa 30
lotjaa.
Turun rauhan 1743 raja kulki Saimaan
halki ja ennen pitkää ymmärrettiin puolin ja toisin, että vesistö tarjosi sekä
tehokkaan esteen sille, jolla ei ollut käytössään aluksia että suuria
mahdollisuuksia järvilaivastolle, josta lähteissä joskus käytettiin myös
nimitystä järvitykistö (sjöartilleri).
Venäläisillä oli jo ennen Kustaa III:n
sotaa Lappeenrannassa 24 aluksen laivasto vuonna 1780 ja sodan aikana ja sen
jälkeen se paisui vielä moninkertaiseksi. Enimmillään erilaisia paatteja oli
yli 80 kappaletta, joukossa yksi suurikin.
Tehokkain ja nykyaikaisin pikku
sotalaiva oli molemmin puolin F.H. af Chapmanin kehittämä ns. tykkijolla, joka
ei itse asiassa ollut mikään jolla, vaan jopa lähes 20 metriä pitkä soutu- ja
purjealus. Sen tehokkain ase oli 12-24 naulan tykki. Kun sillä ammuttiin,
heilahti koko alus taaksepäin ja toimi siis kokonaisuudessaan
rekyylinvaimentajana. Pääase painoi peräti 6,6 tonnia, kertoo Koistinen. Sen
kantama oli 600-700 metriä –massiiviset kuulat lensivät veden pintaa hipoen ja
”voileipinä” pomppien.
Lisäksi tykkijollassa saattoi olla
kaksikin nikhakaa eli pientä 2 naulan tykkiä.
Ristiinassa oli laivastoasema, kuten
myös Varkaudessa (Laivanlinna). Molemmissa oli rauhan aikana 50 värvättyä miestä.
Ristiinan alukset olivat kuusi 7-airoparista ja kaksi 5-airoparista tykkijollaa
sekä kaksi talonpoikaisvenettä huoltoa varten.
Varusteina Ristiinan matruuseilla oli
oma saaristolaivaston univormu, johon kuuluivat messinkipannalla ja töyhdöllä
varustettu lierihattu, verkatakki, hihallinen röijy, kaulaliina, nahkahousut,
verkasäärystimet, viitta ja vasikannahkainen reppu. Henkilökohtaisina aseina
olivat vuoden 1744 mallinen musketti pistimineen ja messinkikahvainen hukari
eli lyhyt miekka.
Vuoden 1796 saaristolaivaston
muonajärjestyksen mukaan miehistön ruoka noudatti kolmen päivän kiertoa:
ensimmäisenä päivänä saatiin aamulla 25 g. silliä ja ryyppy viinaa (4,15 cl),
päivällä lihaa 78 g. ja herneitä 0,25 l. eli siis käytännössä kai keittoa sekä
kauraryynejä (puurona) 0,25 l., viinaa kulautettiin taas 4,15 cl. Illalla
saatiin voita 27 g., ohraryynejä 0,75 g. (siis puuroa), ja viinaa 4,15 cl.
Kuivaa leipää oli tarjolla päivittäin 260 g. ja suolaa enintään 13 g. Kahtena
seuraavana päivinä ruoka-aineet hieman vaihtelivat.
Ajan oloissa ruokalista ei ollut huono.
Voi ja kolme viinaryyppyä päivittäin viittaavat pikemminkin jo pieneen
ylellisyyteen. Tuskin joka torpassa aina yhtä hyvin syötiin, vaikka tuskinpa
syötiin aina Saimaan laivastossakaan, käytännössä. Teoria ja käytäntö ovat
näissä asioissa tunnetusti usein poikenneet toisistaan.
Ristiinan laivat eivät kovinkaan paljon
taisteluihin osallistuneet. Kustaa IV Aadolfin ja kuningatar Fredrikan
vieraillessa Ristiinassa vuonna 1802 ne sentään ampuivat asiaankuuluvat
kunnialaukaukset.
Ristiinan laivojen tärkein sotilaallinen
offensiivi oli Kustaan sodan aikana hyökkäys Partakoskelle, jota varten kaksi
pienempää tykkijollaa vedettiin jopa koskesta ylös. Muualla Saimaalla
tykkijollat suorittivat suuriakin operaatioita, joihin kuului muun muassa suuri
perääntymisretki Puumalasta vihollisen alueen kautta Haapavedelle ja parikin
meritaistelua venäläisiä tykkijollia vastaan Savonlinnan seudulla,
Laitaatsillassa sekä Tolvanniemessä ja Matarissa.
”Järvitykistön” suurin merkitys lienee
ollut liikkuvana tulivoimana estämässä vihollisen liikkeitä ja huoltamassa omia
joukkoja. Tunnettu navy in being –periaate esti myös molempia
osapuolia sijoittamasta tärkeitä kohteita liikkuvien ja tulivoimaisten pikku
sotalaivojen ulottuville.
Venäläiset ymmärsivät heti Kustaan sodan
jälkeen, että he tarvitsivat vihollisen laivastolta ja pattereilta suojassa
olevan kanavareitin Savonlinnan ja Lappeenrannan välille ja sellainen
rakennettiinkin itsensä Aleksandr Suvorovin johdolla heti sodan jälkeen.
Sulkavan Telakanava on tämän reitin tunnetuin jäänne tänä päivänä. Muita ovat
Kukonharju ja Käyhkää. Alun perin luetteloon kuului myös Kutvele, joka nykyään
on melkoinen, syväväylällä sijaitseva salmi, joka erottaa Kyläniemen
mantereesta Suur-Saimaalla.
Vähemmän tunnettu, kuin Suvorovin
kanavien olemassaolo, on se Koistisen kertoma asia, että myös Suomen puolella
suunniteltiin kanavareittiä, joka olisi kulkenut Sulkavan kirkonkylästä
Alanteelta Haukivedelle, Kuha-, Lahna-, ja Kolkonjärvien sekä Kolkonjoen
kautta. Väylä olisi siis kiertänyt venäläisten hallitseman Savonlinnan kuten
Suvorovin kanavat kiersivät suomalaisten hallitseman Puumalan.
Kustaan sodan aikana oli sotiminen
talveksi keskeytetty ja siirrytty talvileiriin. Vuonna 1808 syttyi kuitenkin
sota jo kevättalvella. Vihollinen, joka saattoi käyttää hyväkseen G.M.
Sprengtportenin asiantuntemusta, hyökkäsi talvella, jolloin ei tarvinnut pelätä
enempää järvitykistöä kuin Ruotsin avomeri- tai rannikkolaivastoakaan. Sekä
Ristiinan että Varkauden (Laivanlinnan) alukset poltettiin ennen viholliselle
jättämistä ja tykit joko naulattiin tai otettiin perääntyvän armeijan mukaan.
Yksi lavetilla varustettu nikhaka
näyttää löytäneen tiensä Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen
huoneeseen. Varmuuden vuoksi se on deaktivoitu. Koistisen kirjasessa on siitä
kuva.
Pertti Koistinen, Saimaan vesisotaa
1788-1790. Kavassi IV, 1991.
Pertti Koistinen, Sinisen lipun laivat,
1999
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti